Belastingplannen 2025: grote veranderingen in autobelastingen op komst

Bron: Heleen Eelbert, Auto & Fiscus

Op Prinsjesdag heeft het kabinet het Belastingplan 2025 gepresenteerd. Een van de meest besproken onderwerpen zijn de aanpassingen in autobelastingen, die in de komende jaren voor zowel elektrische rijders als eigenaren van benzine- of dieselvoertuigen flinke veranderingen met zich meebrengen. Van motorrijtuigenbelasting tot de bijtelling voor bestelauto’s, we zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij, op basis van het artikel van Auto & Fiscus.

Korting op brandstofaccijns verlengd

Goed nieuws voor wie nog op benzine of diesel rijdt: de huidige korting op de brandstofaccijns blijft ook in 2025 van kracht. Daarnaast wordt de jaarlijkse indexatie op de accijnzen gepauzeerd, wat betekent dat de prijsverlaging tot en met eind 2025 blijft bestaan. Dit zorgt ervoor dat autorijden voorlopig nog iets voordeliger blijft.

Bijtelling voor bestelauto’s

De bijtelling voor bestelauto’s, de zogenaamde ‘€ 300-regeling’, blijft bestaan, maar wordt vanaf 2025 iets verhoogd. Dit bedrag, dat sinds 2006 onveranderd is gebleven, wordt aangepast naar €438. Dit is geen schokkende verhoging, maar een correctie om rekening te houden met de inflatie en de tijd die verstreken is.

Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

Waar elektrische auto’s tot nu toe vrijgesteld waren van motorrijtuigenbelasting, komt daar vanaf 2025 verandering in. Eigenaren van elektrische voertuigen zullen 25% van het normale tarief gaan betalen. Dit percentage stijgt vervolgens in 2026 naar 75%, maar blijft wel lager dan het tarief voor auto’s op fossiele brandstoffen. De korting is bedoeld als compensatie voor het zwaardere gewicht van elektrische voertuigen door de accu’s. In 2028 volgt een evaluatie van deze regeling.

Wegvallen van bpm-schijf voor PHEV’s

Voor plug-in hybride auto’s (PHEV’s) verdwijnt de aparte bpm-tabel vanaf 1 januari 2025. De uitstoot van deze voertuigen kan inmiddels nauwkeuriger worden vastgesteld, waardoor een aparte tabel overbodig is geworden. Dit zal naar verwachting leiden tot een lichte verlaging van de bpm voor oudere PHEV-modellen, terwijl nieuwe modellen waarschijnlijk geen verandering in bpm zullen ervaren.

BPM voor bestelauto’s zonder uitstootgegevens

Voor bestelauto’s waarvan de CO2-uitstoot niet bekend is, werd de bpm voorheen berekend op basis van een uitstoot van 395 gram per kilometer. Dit werd als onrealistisch hoog gezien voor bestelauto’s, dus heeft het kabinet besloten dit te verlagen naar 330 gram CO2 per kilometer. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat de belastingdruk voor deze voertuigen afneemt.

BPM-vrijstelling voor gehandicaptenregeling

Wanneer een bestelauto is aangepast voor het vervoer van een gehandicapte en diens niet-opvouwbare rolstoel, kan de eigenaar aanspraak maken op een bpm-vrijstelling. In de huidige regeling moet de bpm eerst worden voorgeschoten en later worden teruggevraagd. Vanaf 2025 kunnen eigenaren deze vrijstelling echter direct toepassen bij de bpm-aangifte, waardoor ze het bedrag niet meer hoeven voor te schieten.

Nieuwe definitie van voertuigen

De RDW en Belastingdienst hanteren op dit moment verschillende definities om te bepalen of een voertuig wordt beschouwd als bestelauto, personenauto of vrachtauto. Dit leidt tot onduidelijkheid en zelfs rechtszaken. Om dit te voorkomen, gaat het kabinet per 2027 de fiscale eisen aanpassen, zodat alleen de RDW-classificaties nog van toepassing zijn. Dit moet zorgen voor minder juridische geschillen en meer duidelijkheid voor de autobezitter.

Toekomstige wijzigingen autobelastingen

Tot slot kondigde het kabinet aan dat in het eerste kwartaal van 2025 verdere besluiten volgen over “een toekomstbestendige balans in autobelastingen”. De overheid streeft ernaar om de mobiliteit betaalbaar te houden, terwijl de klimaatdoelstellingen niet uit het oog worden verloren.

Met deze plannen zet het kabinet grote stappen richting verduurzaming en eerlijke autobelastingen. De komende jaren zullen automobilisten veel veranderingen merken.

Deel deze blog