De overgang naar zero emissie

In de strijd tegen luchtvervuiling en klimaatverandering zetten steden wereldwijd verschillende maatregelen in. Twee van deze initiatieven zijn milieuzones en zero emissie zones (ZEZ). Hoewel beide gericht zijn op het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van vervuiling, zijn er belangrijke verschillen tussen hen.

Onderstaande informatie komt uit een presentatie van Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom, tijdens Automotive Fleet Event.  

Beperking van vervuilende voertuigen

Milieuzones beperken de toegang van voertuigen die niet voldoen aan bepaalde emissienormen. Dit betekent dat oudere, meer vervuilende voertuigen vaak worden geweerd of beboet. Het doel is om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden en fijnstof te verminderen, wat resulteert in schonere lucht en een gezondere leefomgeving.

Voertuigen met vrijstellingen zijn bijvoorbeeld:

  • Voertuigen van 40 jaar of ouder
  • Rolstoeltoegankelijke voertuigen

Daarnaast zijn er mogelijke ontheffingen voor niet-vrijgestelde bestel- en vrachtauto’s:

  • Dagontheffing (12 dagen regeling) voor voertuigen die aan Euro 5 normen voldoen
  • Plug-in hybride vrachtauto’s
  • Bijzondere voertuigen
  • Situaties met lange levertijden
  • Financiële hardheden

Zero Emissie Zones gaan verder 

Zero emissie zones gaan een stap verder dan milieuzones. In deze gebieden zijn alleen voertuigen toegestaan die geen uitstoot produceren tijdens het rijden, zoals elektrische auto’s, fietsen en voetgangers. Het doel van ZEZ’s is om de uitstoot volledig te elimineren en zo een significant schonere lucht en een gezonder milieu te bevorderen.

Ondernemers en Zero Emissie

Ondernemers hebben verschillende opvattingen en overwegingen ten aanzien van zero emissie zones.

Uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2023 blijkt namelijk:

  • Dat een actieradius en laadmogelijkheden de belangrijkste randvoorwaarden zijn bij de overstap naar elektrisch vervoer; 
  • Duurzaamheid vooral bij bedrijven met grotere vloten een rol speelt;
  • 63% van de eenpitters nu al nadenkt over verduurzaming;
  • 86% van de bedrijven weet wat zero emissie zones zijn;
  • 80% van de bedrijven bekend is met de BPM-maatregel;
  • En slechts een derde van de ondernemers gemotiveerd is om elektrische bestelwagens aan te schaffen. 

Alternatieve keuzes van ondernemers:

  • Aanschaf van nieuwe dieselbestelwagens voor eind 2024; 
  • Langer gebruik maken van huidige voertuigen; 
  • Het importeren van gebruikte diesels uit het buitenland; 
  • Gebruik van voertuigen met een geel kenteken. 

De rol van dealers

Voor 80% van de bedrijven speelt de dealer een cruciale rol in het operationeel houden van bedrijfswagens en het voorkomen van onnodige stilstand.

Uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2023 blijkt verder:

  • Dat 70% van de bedrijven de dealer als een belangrijke schakel in het verkooptraject ziet;
  • Dat bedrijven liever direct met het autobedrijf schakelen dan met een leasemaatschappij; 
  • En dat 16% van de bedrijven behoefte heeft aan meer flexibele mobiliteitsoplossingen. 

Meer weten? Neem contact met ons op.

Deel deze blog